De donderdagavond film club

Apocalypse now

Gepubliceerd op 9 december 2021 om 17:04

Apocalypse Now volgt de belevenissen van kapitein Willard, die ten tijde van de Vietnam oorlog de opdracht krijgt om de afvallige kolonel Kurtz op te sporen en te doden. Het scenario is losjes gebaseerd op de roman Hearts of Darkness van Joseph Conrad, dat oorspronkelijk in Afrika gesitueerd was, maar doet ook denken aan Homerus' Odyssee. De film wordt aaneengeregen door prachtig geschoten scènes die stuk voor stuk de waanzin en de Amerikaanse decadentie en arrogantie van de Vietnam oorlog laten zien, zoals de beroemde helikopteraanval op het Vietnamese dorp op de klanken van het klassieke stuk The Ride of The Valkyries van Wagner, het bombarderen van de bomenrij langs het strand zodat de mannen van generaal Kilgore de perfecte golf kunnen vangen, het optreden van de Playboy Bunny's in de wildernis en het bezoek en diner op een Franse plantage. Al deze scènes zijn fantastisch gefilmd en gemonteerd, in prachtige kleuren geschoten, omlijst door een fantastische soundtrack. Tijdens het draaien van de film kreeg regisseur Francis Ford Coppola veel rampspoed te verduren. Een hartaanval werd de hoofdpersoon Martin Sheen bijna fataal, Marlon Brando weigerde het script te lezen of zich aan zijn tekst te houden, de regen bleef maar aanhouden en uiteindelijk verwoestte een storm zelfs de set. Francis Ford Coppola, continue geconfronteerd met oplopende kosten en een tot oneindig uitdijende tijdsplanning, was bang dat de film een grote flop werd en twijfelde tot het eind over hoe de film moest eindigen. De film werd gelukkig ontvangen met zowel goede kritieken als met hoge bezoekersaantallen. Van het verhaal waarbinnen we de hoofdpersoon proberen te volgen moeten we het in ieder geval niet hebben. Kapitein Willard, die een meedogenloze killer moet spelen, lijkt in de scènes steeds buiten alle gebeurtenissen te staan en niet te kunnen voorkomen dat vreselijke dingen gebeuren met de mannen die hem zijn toegewezen bij zijn opdracht. Ook tijdens de confrontatie met zijn doelwit ondergaat hij willoos zijn lot. De opwachting in het kampement van kolonel Kurtz, de gebeurtenissen aldaar en de uiteindelijke slotscène waarin Willard zijn opdracht uitvoert en vervolgens onbestraft kan vertrekken zijn ronduit bizar. Misschien heeft de rampspoed tijdens de film ervoor gezorgd dat de film niet helemaal als een geheel aanvoelt. Maar de scènes op zichzelf zijn kunstwerkjes die stuk voor stuk de waanzin van oorlog aan de kaak stellen.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.