De donderdagavond film club

Carrie

Gepubliceerd op 2 december 2022 om 16:42

In 1976 was Brian De Palma nog niet de naam die hij later zou worden en ook Stephen King was niet de wereldbekende thrillerschrijver. Hij had nog maar 2 boeken uit: Carrie en Salem's Lot. The Shining werd pas uitgegeven in 1977. Horror viel zelden in de prijzen, dus was het ook niet prioriteit voor de studio's om er zoveel in te investeren. Maar de nieuwe combinatie van Sissy Spacek (terecht haar eerste van 6 Oscarnominaties), Brian De Palma en thriller auteur Stephen King, betekende de doorbraak voor de regisseur en opende deuren voor diverse acteurs uit de film. Het verhaal gaat over een Carrie, een tiener die bij haar religieus extremistische en geschifte moeder leeft. Die bagage zorgt dat ze nogal teruggetrokken en schuw is en een ideaal mikpunt voor pesten op school. De regisseur neemt zijn tijd om Carrie in de slachtofferrol te duwen (pesten, onderdrukking van de moeder, bescherming van de lerares) maar het genie van De Palma komt pas echt tot uiting in het schoolbal  met die tergende langzame opbouw en dan de de climax, het losbarsten van geweld (zeg maar de frustraties van Carrie) in splitscreen waarin het schoolbal wordt omgeschapen tot een inferno waarin iedereen de toorn des duivels over zich heen krijgt. Maar De Palma is ook teder en mooi in de aftermatch zoals wanneer Carrie na de slachting een bad neemt en kalm haar haren kamt en zich aankleedt. Carrie komt op je af als een ratelslang, stilletjes en verraderlijk dichterbij sluipen om dan bliksemsnel toe te slaan.


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb