De donderdagavond film club

Giant

Giant (1956) Een familiegeschiedenis die zich afspeelt in het Amerikaanse westen. De zus van een rijke veeboer laat een stuk grond na aan haar voormalig werknemer Jett Rink, waarna deze schatrijk wordt als hij olie vindt. De film beslaat een periode van 50 jaar, en het is een van de eerste films waarin jonge acteurs ouder worden geschminkt. Of het resultaat natuurgetrouw is zullen we nooit weten aangezien James Dean verongelukte tijdens de montage van de film en Rock Hudson een van de eerste beroemdheden was die in de jaren 80 aan aids stierf.

Lees meer »

Det sjunde inseglet (het zevende zegel)

Det Sjunde Inseglet is een film van Ingmar Bergman, welke zich in een inktzwarte periode van de wereldgeschiedenis afspeelt, namelijk als de pest de middeleeuwen teistert, met een hoofdpersoon die zich in een identiteitscrisis bevindt. Vragen over God, het geloof en de mensheid passeren de revue terwijl de hoofdpersoon een partijtje schaak met de Dood speelt. Toch bevat de film verrassend veel licht en luchtige momenten zodat ik met plezier heb gekeken.

Lees meer »

Vera Cruz

Het is 1866. De voormalige militair uit de Amerikaanse Burgeroorlog Benjamin Trane (Gary Cooper) en de outlaw Joe Erin (Burt Lancaster) bieden hun diensten aan aan de hoogste bieders. Beiden reizen naar Mexico en krijgen de opdracht van keizer Maximillian de hertogin Marie Duvarre te escorteren door het gebied van de opstandelingen naar de havenstad Vera Cruz. Wanneer Trane en Erin ontdekken dat de hertogin in haar postkoets een lading goudstukken ter waarde van drie miljoen dollar met zich meeneemt, besluiten ze een plan te verzinnen om deze goudlading te stelen. Trane wil het goud aan de opstandelingen overhandigen, Erin wil de buit echter voor zichzelf behouden. 

Lees meer »

The man who knew too much

Deze film is een remake door Hitchcock van zijn eigen film uit 1934. Een Amerikaanse arts, gespeeld door James Stewart, is op vakantie in Marokko als hij toevallig opvangt dat er binnenkort een aanslag op een politicus zal worden gepleegd. Een bij deze zaak betrokken, schijnbaar vriendelijk echtpaar ontvoert Stewart's zoontje om te voorkomen dat hij uit de school klapt. Stewart moet nu de aanslag zien te voorkomen zonder zijn zoontje in gevaar te brengen.

Lees meer »

The wrong man

Het thema van de persoonsverwisseling komt vaak terug in de films van Hichcock en vormt in deze film de spil van het waargebeurde verhaal. De film gaat over de weinig vermogende Manny Balestrero (Henry Fonda) die het benodigde geld voor een tandheelkundige behandeling voor zijn vrouw probeert te verkrijgen bij haar verzekeringsmaatschappij. Manny blijkt echter sprekend te lijken op een overvaller die het verzekeringskantoor al twee keer heeft overvallen. Zodra hij het kantoor binnen gaat, denken de medewerkers dat hij de overvaller is en bellen de politie. Manny wordt door verschillende getuigen aangewezen als zijnde de overvaller en wordt gearresteerd. De situatie is behalve voor Manny ook pijnlijk voor Rose, die begint te lijden aan een depressie. Uiteindelijk wordt de echte overvaller gearresteerd bij een overval op een winkel en wordt Manny vrijgepleit, maar Rose leidt dermate onder haar depressie dat het voor haar welzijn niet meer uitmaakt. De film bewijst dat het echte leven soms vreemder en onrechtvaardiger is dan in de film.

Lees meer »

The searchers

The Searchers is een Western met een diepere psychologische gelaagdheid dan elke andere Western die ik gezien heb en is mede daardoor in mijn ogen de beste in zijn soort. Daarnaast is het desolate en indrukwekkende landschap van Monument Valley dankzij de uitgekiende beeldcomposities van John Ford adembenemend mooi in beeld gebracht. Het openingsbeeld, waarbij je vanuit het huis door de deuropening kijkt de woestijn in kijkt en een eenzame figuur aan ziet komen rijden, is een fraai voorbeeld hiervan. De film gaat over Ethan Edwards (John Wayne) die terugkeert na de Eerste Wereldoorlog. Op de dag na zijn terugkomst worden zijn broer en schoonzus vermoord en hun dochters ontvoerd door indianen. Essentieel voor het verhaal is de beginscene, waarin uit de blikken tussen Ethan en zijn schoonzus op te maken is dat ze heimelijke gevoelens voor elkaar koesteren. In de rest van de film, die een periode beslaat van vijf jaar, doorkruisen Ethan en zijn half-Indiaanse metgezel Martin het westen, op zoek naar de meisjes. De hoofdfiguur Ethan is een ijzersterke, maar complexe man. Hij wordt gedreven door een onverzoenbare rassenhaat. Zijn diepe haat tegen indianen en de indiaan Scar in het bijzonder wordt extra gevoed doordat hij Martha, vlak voor haar dood verkracht heeft. Zijn nichtje Debbie is in zijn ogen bezoedeld door het verblijf bij de indianen. Zijn diepe wens om zowel Scar als zijn nichtje Debbie te vinden en beiden te vermoorden komt voort uit een behoefte zijn eigen verborgen begeerten de kop in te drukken.

Lees meer »

Kiss me deadly

De cinegrafische tegenhanger van een boulevardblad deze film Kiss me Deadly. Gebaseerd op een pulproman, gevuld met gewillige vrouwen, mannen die met sadistisch genoegen met geweld hun zin proberen door te drijven, geheime agenten die uitsluitend in code spreken en veel gespeculeer rondom een kistje met een gruwelijke inhoud.

Lees meer »

Rebel without a cause

Een absolute klassieker, deze film over de zoektocht naar een eigen identiteit door kwetsbare jongeren, waarbij het spanningsveld tussen de behoefte aan steun en acceptatie en tegelijkertijd het willen afzetten tegen de beklemming en bekrompenheid van het gezin, heel invoelbaar is.

Lees meer »

The killing

Net als in Kiss me Deadly loopt het met de hoofdpersonen van deze Film Noir van Stanley Kubrick niet al te goed af. Het verhaal gaat over een crimineel die net uit de gevangenis komt en plannen maakt voor een overval op de paardenrenbaan. Hij doet dit samen met een team onderwereldfiguren. De overval moet tijdens een paardenrace van 1 mijl plaatsvinden, deze duurt 60 seconden. Er wordt gebruik gemaakt van Flash backs en Flash forwards in de week waarin de overval plaatsvindt waarbij je de voorbereidingen door de individuele personages volgt. Kubrick liet de overval 4 keer zien, precies 60 seconden vanuit het gezichtspunt van een andere overvaller. Later met veel succes herhaald door Quentin Tarantino maar nieuw en ongewoon voor die tijd.

Lees meer »

Marty

Na het vulgaire B-film achtige Kiss me Deadly van vorige week, een gewelddadige wereld bevolkt met geheim agenten, smeerlappen en sletten, was John me wel iets luchtigers verschuldigd deze week. Het werd deze film Marty, een sympathieke film over een vrijgezelle slager die nog bij zijn Italiaanse moeder woont en tijdens het uitgaan een leuk meisje ontmoet. Om bij haar te zijn moet hij de afkeuring van vrienden en familie trotseren. Het verhaal is niet wereldschokkend en lijkt op het eerste gezicht wat saai, maar hoofdpersoon Ernest Borgnine is overtuigend als de innemende maar onzekere vrijgezel Marty en de film geeft een mooi tijdsbeeld weer, van de verkrampte, beklemmende huiselijkheid van de jaren vijftig.

Lees meer »

The ladykillers

Een dergelijke inktzwarte komedie kan alleen maar in Engeland worden gemaakt. De Ladykillers is een variant op het thema van de mislukte kraak. Een typisch Engels keurig dametje ontmaskert een stel misdadigers dat een misdaad beraamt in haar woning. Een oude dame vermoorden is hun eer te na, waarna de verschillende personages door onderling gedoe een voor een het veld moet ruimen. Het kneuterige Engelse sfeertje in combinatie met de geestig neergezette typetjes door onder andere Alec Guinness en Peter Sellers maakt het origineel stukken leuker dan de latere versie met Tom Hanks.

Lees meer »

Sommarnattens leende

Gedurende de al ruim tien jaar durende filmavondtraditie, was er nog geen enkele Ingmar Bergman voorbij gekomen. Moeilijk, zwaar op de hand en ingewikkeld, dat was het beeld dat ik vooraf van deze regisseur had. Ik was dan ook verrast door deze luchtige zedenkomedie,sterk beïnvloed door Shakespeare's A Midsummer Nights Dream, waarin onverwachts nog een Sinterklaasliedje is geslopen zoals je in deze scène kunt zien.

Lees meer »

The night of the hunter

Ik vond dit een hele bijzondere film, The night of the hunter. De film, over een bandiet die zijn gestolen geld verstopt bij zijn weduwe en kinderen,  die vervolgens worden achtervolgd door een moordzuchtige predikant, wordt grotendeels vanuit een kinderlijk perspectief verteld en ademt daardoor de sfeer van sprookjesachtige eenvoud, maar is in feite een inktzwart horrorverhaal. Deze scène, waarbij de kinderen in een bootje op de vlucht slaan, heeft veel weg van een sprookje van Burtonesque schoonheid.

Lees meer »

Bad day at Black Rock

In Black Rock, een slaperig stadje middenin de woestijn, heeft men iets te verbergen. Dat wordt duidelijk als de eenarmige veteraan arriveert met de trein. De kijker nog de inwoners weten wat hij komt doen, maar al snel komt hij iets te weten wat verborgen had moeten blijven en worden telefoonkabels doorgeknipt en zijn auto wordt onklaar gemaakt. Ondanks het dorre landschap met felle belichting is deze film meer een Film Noir dan een Western, er wordt weinig geschoten en er is weinig actie, maar met zijn duistere mysterie heeft de film een goed opgebouwde spanning.

Lees meer »

La Strada

Deze vierde film van Fellini leidde tot zijn internationale doorbraak. La Strada is een tijdloze, sprookjesachtige film over een reizend circusgezelschap. Omdat de sterke man een hulpje nodig heeft koopt hij een arm meisje weg bij haar familie. Ze treedt op als clown met een Charlie Chaplin achtige motoriek en wordt slecht behandeld, met uiteindelijk een tragische afloop. 

Lees meer »

Rear window

Veel Hitchcock, tijdens afgelopen film-dates. Dial M for murder bij Eye, To catch a thief op het Oostereiland, vanavond ouderwets voor de buis met John voor Rear Window over gluren naar de buren. Jeff Jeffries is een succesvol fotojournalist die vanwege een gebroken been aan huis gekluisterd is. Hij zit in een rolstoel en bespiedt de buren, aangetrokken door het aanlokkelijke schouwspel van de vele romances die zich in de verschillende appartementen in het gebouwencomplex afspelen. Deze aanvankelijk onschuldige vrije tijdsbesteding verandert in een obsessie als Jeff ervan overtuigd raakt dat een van zijn buren diens vrouw heeft vermoord.

Lees meer »

Sweet Smell of Success

In deze bittere satire over de roddelpers probeert J.J. Hunsecker, de machtigste columnist in New York vastbesloten te verhinderen dat zijn zus met Steve Dallas, een jazzmusicus, gaat trouwen. Hij huurt daarom Sidney Falco in, een verlopen persagent zonder scrupules. Hij krijgt de opdracht de relatie te breken, waarbij alles is toegestaan.De jazzy soundtrack ondersteunt het New Yorkse nachtclubsfeertje waarin ambitieuse dwazen hun ziel aan de duivel verkopen voor een paar regels in de krant.

Lees meer »

On the waterfront

In deze film speelt Marlon Brando Terry, een mislukte bokser en havenarbeider die als boodschappenjongen wordt gebruikt door de corrupte vakbondsbestuurder Johnny Friendly. Terry kampt met een groeiend schuldgevoel omdat hij de moord op een collega niet heeft kunnen voorkomen. Hij besluit de corrupte wanpraktijken van de vakbond aan de kaak te stellen en getuigt voor een commissie van het congres, maar wordt daarmee als verrader betiteld en in de haven in elkaar geslagen. Pas daarna durven zijn bange collega's voor hem op te komen en keren zich eindelijk tegen vakbondbestuurder Johnny Friendly. On the waterfront is een aangrijpend sociaal drama, dankzij het overtuigende naturalistische spel van de hoofdpersonen. Het verhaal krijgt een extra lading omdat regisseur Elia Kazan destijds vrijwillig voor de onderzoekscommissie van de anti-communistische senator Mc Carthy getuigde, ruzie kreeg met zijn scenarioschrijver Arthur Miller en uiteindelijk met een andere scenarioschrijver in zee ging en deze film daardoor kan worden opgevat als poging zijn keuze te rechtvaardigen.

Lees meer »

Maak jouw eigen website met JouwWeb