De donderdagavond film club

Alien

Gepubliceerd op 7 januari 2022 om 20:10

De SciFi-horrorfilm Alien is wel even andere koek dan de hoopvolle, haast sprookjesachtige Science-fictionfilm-met-Aliens van vorige week. De 'Close Encounters' tussen mens en buitenaards wezen in beide films bevinden zich aan beide uitersten van het voorstellingsvermogen. Terwijl de ontmoeting op Spielberg's personages een dermate spirituele uitwerking heeft dat ze niet kunnen wachten om zelf het het ruimteschip in te kruipen, kan in Ridley Scott's meesterwerk het ene na het andere bemanningslid van ruimteschip Nostromo de gruwelijke ontmoeting niet meer navertellen. Wat de film extra onheilspellend maakt, is het unieke, indrukwekkende decor van de film. De eerste beelden laten een koud, donker en vijandig heelal zien met het schijnbaar uitgestorven interieur van de Nostromo, dat al even onherbergzaam is. Niets in dit reusachtige ruimteschip lijkt bedoeld om het haar bemanning ook maar een beetje comfortabel te maken: de gangen zijn donker en laag, de belichting is koud en hard. De Alien daarentegen komt op de Nostromo in een gespreid bedje terecht. Het is alsof het schip is ontworpen als natuurlijke habitat voor het moordende monster. Iedere hoek biedt perfecte camouflage; het is haast onmogelijk zijn staart te onderscheiden van aan het plafond bungelende kettingen, of het druppende water van het slijm uit zijn dodelijke bek. Overal zijn schaduwen, nissen, schachten waarin het zich schuil kan houden. Alles lijkt samen te spannen met het beest, tegen zijn prooi. Er zitten vrij veel rustpunten in de film voor een horrorfilm, maar die worden subtiel ingezet om de horror een onderstroom mee te geven, een opbouw van spanning die constant voelbaar is, zelfs in de ogenschijnlijk meer ontspannen momenten tussen de bemanningsleden van de Nostromo. De Alien is fantastisch ontworpen is door de kunstenaar HR Giger, nu eens niet een figuurtje met dunne ledematen, een groot hoofd en koddige scheve oogjes, maar een machinaal wezen, een moordmachine. De Alien doodt zijn slachtoffers op een haast pornografische manier, het binnendringen van lichaamsholtes met zijn tentakels roept associaties op met verkrachting. Dat geeft hoofdpersoon en enige overlevende Ripley (Sigourney Weaver) extra kwetsbaarheid mee in haar minuscule witte slipje, als zij als enig overgeblevene van de bemanning geconfronteerd wordt met de Alien voor het eindgevecht.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb