Die bittere Tränen der Petra von Kant

Gepubliceerd op 15 september 2019 om 12:09

Binnenkort organiseren de filmfans en makers van de jaarlijkse geweldige Dial Q filmquiz, een speciale LHBTI editie in het kader van de roze week in Hoorn. Deze film zou daar prachtig in passen. Deze film van Fassbinder, de verfilming van zijn toneelstuk, speelt zich volledig af in het appartement, en dan vooral de slaapkamer van Petra, een rijke mode ontwerpster. De slaapkamer heeft een barok interieur, met een gigantische muurposter van het schilderij Midas and Bacchus van de renaissance schilder Poussin met precies in het midden de naakte god Bacchus met een, tijdens het volgen van de eindeloze monologen van Petra, zeer afleidend klein piemeltje. Petra doet in de film namelijk niet veel meer dan zich verkleden, zich opmaken en eindeloze, tamelijk eenzijdige gesprekken voeren met de vrouwen die haar komen opzoeken, terwijl haar zwijgende gehoorzame bediende Marlene, groen aangelopen van jaloezie op de achtergrond de drankjes inschenkt, aan het typen is of staat te schetsen en te draperen om Petra's prestigieuze nieuwe collectie te creëren. Petra speelt allerlei sluwe psychologische spelletjes om datgene te krijgen wat ze wil, namelijk de affectie van haar nieuwe muse Karin, maar deze blijkt er een eigen agenda er op na te houden. Net als bij koning Midas, die Bacchus smeekt om hem de gave alles met zijn handen in goud te veranderen af te nemen, blijkt de hebzuchtige houding van Petra ook haar met lege handen achter te laten.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb