De donderdagavond film club

The hustler

Fast Eddie Felson is een groot talent in de poolwereld, maar hij heeft een grote zwakte en dat is zijn arrogantie. Hij wil niet alleen altijd winnen, hij wil zijn tegenstanders ook altijd overtuigen van zijn superioriteit. Over het algemeen zou ik niet snel een film over sport gaan kijken, laat staan over poolbiljart en gokken. Maar de film snijdt interessante thema's aan. Wat is een winnaar en wat een verliezer? Wat maakt iemand succesvol? Interessante film, en altijd fijn om naar Paul Newman te kijken natuurlijk.

Lees meer »

Yojimbo

Vorige week keken we tijdens ons wekelijkse filmavondje de remake van The Seven Samoerai, vandaag Yojimbo van dezelfde Japanse regisseur Akira Kurosawa. Yojimbo gaat over een eenzame huurling die terechtkomt in een stadje dat verdeeld is door een bende-oorlog. De huurling weet zich voor een handje geld slim aan beide partijen te verkopen en gaat er uiteindelijk als lachende derde vandoor. Bekend verhaal? Een aantal jaren later kwam deze film als A Fistful Of Dollars in de Amerikaanse bioscopen, een low-budget spaghettiwestern gemaakt door Sergio Leone welke het eerst deel vormde van de beroemde "Man with no name" trilogie. Ter illustratie hoeveel het origineel, ondanks de zwaarden en Japanse decors, lijkt op een Western heeft de maker van het onderstaande filmpje er de beroemde score van Enrico Morricone onder gezet. Heb je wat meer tijd, dan is dit filmpje, waarbij beide films naast elkaar zijn gezet, ook leuk om te kijken: https://youtu.be/ar9PF1c0CRo

Lees meer »

The magnificent seven

Toen ik een review op Facebook zette van de film The Seven Samurai uit 1954 die ik met John had gekeken, attendeerde de oplettende Sjaak van der Pal mij er een aantal jaren geleden al op dat deze film The Magnificent Seven daarop is gebaseerd. Hoewel de Amerikaanse Western luchtiger en humoristischer is, geef ik toch de voorkeur aan het Japanse origineel. De Japanse versie neemt meer tijd om de karakters te ontvouwen, heeft meer aandacht voor de maatschappelijke ongelijkheid en het drama wordt visueel krachtiger in beeld gebracht. Het verhaal over een aantal dorpelingen die zeven outcasts inhuurt om hun dorp tegen een bende bandieten te beschermen, blijft onveranderd sterk.

Lees meer »

The Servant

The Servant is een claustrofobische, psychologische thriller over de adellijke, alleenwonende Tony die een bediende in dienst neemt. Wanneer de bediende voorstelt dat het huis wat opgeknapt moet worden, raakt Tony zowat bankroet door de nieuwe dure aankleding. Het blijkt dat de bediende, hoewel hij in zijn rol blijft, de macht over zijn baas krijgt.Tony's verloofde krijgt door wat er aan de hand is, maar de bediende nodigt ook zijn eigen vriendin uit om de gemoederen nog wat verder op te stoken en al snel wordt het hele huiselijk leven door de bediende beslist. Machtsspelletjes, subtiele gemenigheid, witte handschoenen, sexuele dubbelheid... een mooi stukje kamermuziek. Very British.

Lees meer »

Sanjuro

Sanjuro is weer zo'n fijne Samoerai film van de hand van Akira Korusawa. Een groep idealistische jonge mannen, wiens baas is ontvoerd omdat deze vastberaden is om de corruptie uit te bannen uit hun stad, ontmoet een knorrige en cynische samoerai die totaal niet voldoet aan het beeld dat zij hebben van een samoerai. Deze samoerai zal hen uiteindelijk wel helpen om hun problemen op te lossen. Deze film bevat alle goede elementen van de Samoerai films van Kurosawa, heeft veel vaart en humor maar is ook lekker compact. Niet te lang dus en toch 90 minuten even fijn ontsnappen naar een andere wereld en een heel ander soort film. Dit is wat dat betreft ook een goede instap in het genre, die je ook gemakkelijker aan anderen kunt laten zien. Toch maakten films als Yojimbo en Seven Samurai op mij meer indruk, juist vanwege het trage uitvouwen van het verhaal.

Lees meer »

Als twee druppels water

Ik was oprecht verrast door de kwaliteit van deze film. Mijn ervaring met de Nederlandse film tot nu toe beperkte zich tot Fanfare, welke vermakelijk was en een leuk tijdsbeeld geeft, maar verder niet veel om het lijf had. Deze film, gebaseerd op het boek De donkere kamer van Damocles van W.F. Hermans, heeft vaart, verrassende wendingen en blijft tot het eind aan toe boeien. Het zet aan tot meer nuancering in het denken over goed en fout door het verhaal over verraad binnen het verzet in de Tweede Wereldoorlog te situeren. Ondanks het ouderwetse taalgebruik doet de film met zijn beklemmende, intrigerende sfeer totaal niet gedateerd aan. Doordat de film destijds gefinancierd werd door Freddie Heineken wiens toenmalige vriendin een rolletje in de film speelde, heeft deze nadat de relatie bekoeld was verdere vertoning van de film jarenlang tegengehouden, pas na zijn overlijden werd de film weer vrijgegeven. Regisseur Fons Rademakers maakte twintig jaar later opnieuw een bewerking van een bekende oorlogsroman, en werd voor de verfilming van de Aanslag beloond met een Oscar.

Lees meer »

Il gattopardo (Het luipaard)

Il Gattopardo, naar een roman van de Siciliaanse schrijver Giuseppe Tomasi, laat de sociale veranderingen zien in Italië na de nationale eenwording van 1860. De film volgt een adellijke familie die bondgenootschappen moet sluiten met de nieuwe rijken om in het nieuwe sociale klimaat te kunnen overleven. Mooie film, maar de balscène aan het het einde die ruim een uur duurt, had van mij wat ingekort mogen worden. Hoewel dit deel juist geroemd wordt omdat, naast de weelderigheid en vitaliteit van het nieuwe paleisleven, het dreigende gevaar van de vernietiging van de oude tradities invoelbaar wordt gemaakt door de onbeweeglijkheid en bleekheid van de Salini-familie, was dit voor mij teveel van het goede. Het maakte het geheel, naast de letterlijke stoffigheid van het platteland van Sicilië ook figuurlijk wat stoffig.

Lees meer »

Marnie

De kleptomane Marnie solliciteert voor een baan bij Rutland & Co. Mark herkent haar onmiddellijk als de vrouw die tienduizend dollar stal uit de kluis van een zakenrelatie. Hij voelt zich echter tot haar aangetrokken en neemt haar in dienst. Marnie wacht geduldig af maar wanneer het ideale moment zich voordoet maakt ze prompt de safe van Rutland leeg en verdwijnt naar haar afgelegen ranch. Maar Mark is haar achterna gereisd en stelt haar voor de keuze: trouwen of de politie. Vervolgens ontstaat er een tamelijk verwarrende, dubieuze relatie tussen beiden, die de Master of Suspence zelf classificeert als een Sex mystery. In onderstaand filmpje vertelt Hitchcock zelf over zijn film, in zijn typerende humoristische onderkoelde stijl.  

Lees meer »

Hud

"Paul Newman is "Hud", is de grote kop op de filmposter, en dat is hij zeker. Deze moderne Western uit 1963 over de tegenstelling tussen de oude veeboer en diens amorele zoon, kabbelt wat voort in de desolate, winderige en stoffige omgeving van Texas. De aanwezigheid van Paul Newman, als de tegendraadse branieschopper maakte met zijn knappe verschiijning voor mij veel goed.

Lees meer »

Lawrence of Arabia

In 1935 verongelukt kolonel Thomas Edward Lawrence op zijn motorfiets. Op zijn herdenkingsdienst heeft iedere gast een uiteenlopende mening over hem; de een vindt hem laag bij de grond, de ander prijst hem de hemel in. Hierop flitst het filmverhaal terug in de tijd naar 1916; Engeland en Frankrijk vechten tegen Duitsland in de Eerste Wereldoorlog. Turkije, dat eeuwen lang het Midden-Oosten domineerde, schaart zich aan Duitse zijde. Voor de Britse strategie blijkt het vitaal om de Arabische stammen onder Turks bestuur te verenigen tot één Arabisch leger om daarmee het Turkse Rijk te verslaan. De jonge luitenant Lawrence wordt naar Arabië gestuurd en besluit daar om op eigen initiatief de Arabische opstand te leiden. De film begint erg mooi. Prachtige beelden van het uitgestrekte landschap met het zonlicht dat over het voortdurend veranderende woestijnoppervlak schijnt en daarin Peter O'Toole met zijn staalblauwe ogen.. Helaas verdwijnen de beelden van het landschap grotendeels en ploegt de film langzaam maar zeker richting het einde. De speelduur is uiteindelijk gewoon te lang. Wel is duidelijk dat er een hoop werk in is gestoken: veel figuranten, geen green screen, kortom een film die vandaag de dag niet meer gemaakt zou worden. Spielberg heeft eens berekend dat een dergelijke filmproductie tegenwoordig 285 miljoen dollar zou moeten kosten. Lawrence is een boeiend personage, de landschappen zijn prachtig geschoten, maar na het eerste uur valt er net te weinig te beleven. Wel mooi is het inzicht van Lawrence aan het einde van de film. De dwaasheden van het kolonialisme en de schijnheiligheid van de oorlog worden dik aangezet wanneer de overwinning van zijn Arabische strijdmacht op de Turken Lawrence naar zijn hoofd stijgt. Maar zijn enorme ego slinkt weer naar normale proporties wanneer hij zich realiseert dat bloedwraak in plaats is gekomen van eer, en arrogantie in de plaats van moed.

Lees meer »

Nattvardsgästerna (De avondmaalsgasten)

Er zijn films waar je zin voor moet maken om er aan te beginnen. Gisteravond besloten John en ik dat de tijd rijp was voor een Ingmar Bergman film uit het drieluik waarin hij de afwezigheid van God in het leven van mensen onderzoekt. De sobere religieuze sfeer, de onmacht van de hoofdpersonen om hun levens te veranderen en het beklemmende kleindorpse leven maakte dat de film me deed denken aan films van Lars von Trier zoals Breaking the Waves.

Lees meer »

The apartment

The Apartment uit 1960 door een van mijn favoriete regisseurs Billy Wilder gaat over C.C. Baxter, een vrijgezelle werknemer van een verzekeringsbedrijf die het prima voor elkaar heeft met een centraal gelegen appartement in New York. Zodra zijn superieuren hier echter lucht van krijgen, maken zij gretig gebruik van zijn woning voor hun buitenechtelijke avontuurtjes. Hoewel hij snel promotie maakt, is Baxter niet in staat zijn hogere bazen de toegang tot zijn eigen appartement te weigeren waardoor hij regelmatig op straat belandt en ondertussen vanwege de overlast met de nek wordt aangekeken door zijn buren. Ondanks de humor levert de film sociale kritiek op de Amerikaanse samenleving, haar seksuele moraal en de corruptie binnen het kapitalistische systeem waarin de ene dienst de andere waard is. De film begint als een satire maar krijgt langzaamaan een serieuzere ondertoon als Baxter valt voor een van de onfortuinlijke meisjes die door een van de bazen wordt geschaakt.

Lees meer »