De donderdagavond film club

The misfits

Gepubliceerd op 22 mei 2017 om 14:55

Hoewel het scenario, geschreven door toneelschrijver Arthur Miller (oa Death of a salesman) prima is en de acteurs overtuigen in hun rol, wringt er iets in deze film The Misfits uit 1962. Rosslyn Tabler (Marilyn Monroe), pas gescheiden en teleurgesteld in de liefde, raakt bevriend met een paar onaangepasten, waaronder een rol voor Montgomery Clift en Eli Wallach (The Good, the Bad and the Ugly). Rosslyn bloeit op door deze vriendschap en er ontstaat een relatie tussen haar en de oude cowboy Gay Langland (Clarke Gable) Maar gaandeweg ontdekt ze dat zijn levensfilosofie toch niet de hare is. De relatie tussen beide personages overtuigt mij niet en dat ligt niet alleen aan het leeftijdsverschil van 25 jaar tussen Gable en Monroe. Ik bleef de hele film het gevoel houden naar twee acteurs te kijken die in de verkeerde film waren beland. Gable kon met zijn doorleefde kop nog wel doorgaan voor een ruwe cowboy, maar bij Marilyn sijpelde zo nu en dan het pruilerige door wat in haar komedies erbij hoort maar in deze serieuzere rol begint te storen. Vanuit de achtergrond van de film is goed te verklaren dat er iets wringt. Arthur Miller die zijn toenmalige vrouw Marilyn haar doorbraak als serieus actrice gunde maar het huwelijk gaandeweg zag afbrokkelen, bleef maar schaven en sleutelen aan het script wat Marilyn mateloos irriteerde en haar steeds meer naar drank en pillen deed grijpen. Treurig genoeg overleed Clarke Gable een kort na het afronden van deze film aan een hartaanval, overleed Marilyn een jaar later en stierf ook Montgomery Clift enkele jaren daarna aan de gevolgen van drank en drugsverslaving. Deze scène van de film vond ik het beste te genieten, waarin Gay jacht maakt op wilde paarden om deze te verkopen aan een handelaar in diervoer en Rosslyn zich realiseert dat ze hierbij niet betrokken wil zijn.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb