De donderdagavond film club

Cabaret

Gepubliceerd op 9 augustus 2019 20:57

Als je "Springtime with Hitler", de musical waaraan gewerkt werd in de film The Producers niet meetelt, was Cabaret de enige echte grote musical van de jaren zeventig. Behalve dat Cabaret plaatsvindt in jaren dertig ten tijde van de opkomst van het nazisme, houden verdere gelijkenissen met "Springtime with Hitler" op. De film speelt zich namelijk af in Berlijn, waar de jonge Britse academicus en schrijver Brian Roberts een kamer in een pension huurt om de taal goed te leren. In het pension verblijft ook Sally Bowles, een even levenslustige als impulsieve Amerikaanse die zingt in de nachtclub The Kit Kat Club. Sally probeert de gereserveerde Brian te verleiden, maar als hij niet ingaat op haar avances vermoedt ze dat hij homoseksueel is. Toch krijgen ze uiteindelijk een relatie en de twee gaan volledig op in het hedonisme van het nachtleven in de Duitse hoofdstad en sluiten zich steeds meer af van de realiteit van de buitenwereld. Tijdens het uitgaan ontmoeten ze de rijke playboy Maximillian. Het drietal wordt uitgenodigd voor een vakantie in het landhuis van Maximilian die bi-seksueel blijkt te zijn en zowel met Brian als met Sally naar bed gaat. Dit zorgt voor een onvermijdelijke breuk tussen Brian en Sally. Een belangrijk deel van de film gaat over op de complexiteit van de liefdesverhoudingen maar de film neemt als het verhaal zich ontvouwt ook heel subtiel de opkomst van het nazisme mee. Dat gebeurt veelal tijdens de muzikale nummers wanneer in een kort shot getoond wordt dat een tegenstander van de Nazi’s buiten in elkaar wordt geslagen. Tijdens een ander optreden zien we hoe Nazi’s vernielingen plegen, daarbij “Juden Juden” scanderend. De regisseur bereikt daarmee het effect dat je als kijker, net als de mensen in de club en de hoofdpersonen in de film, bijna vergeet wat er zich in die buitenwereld afspeelt. Ook leidt hij ons mee naar één van de beroemdste scènes uit de film wanneer tijdens een dorpspicknick een Duitse jongen het lied “Tomorrow Belongs To Me” begint te zingen. Pas dan dringt de werkelijkheid van de nieuwe wereldorde door. Had trouwens zo een scene uit "Springtime for Hitler" kunnen zijn.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.