Het gebruik van flashbacks was in 1939 nog niet heel gebruikelijk, waardoor deze film als behoorlijk vernieuwend werd beschouwd. We zien een man die zichzelf heeft opgesloten in een kamer. Hij heeft een moord gepleegd en terwijl hij alleen in de kamer zit en geen kant meer op kan, herinnert hij zich hoe hij tot zijn daad is gekomen. De moordenaar is Francois, een fabrieksarbeider die tot zijn daad is aangezet door de amorele, manipulatieve vaudeville artiest Valentin. Er zijn twee vrouwen in het spel, de aardse, sensuele Clara, die Valentin verlaat ten gunste van Francois, en de zuivere, door Francois geïdealiseerde Francoise. Francois houdt van haar, maar doordat ze iets met Valentin heeft gehad, is ze voor hem bezoedeld. Francois staat in de film symbool voor de Franse arbeider in een tijd waarin de socialistische hervormingen ongedaan werden gemaakt en het fascisme in opkomst was. Dit geeft de film een sombere, claustrofobische sfeer van existentialistische vervreemding en was daarmee een van de inspiratiebronnen voor de Amerikaanse Film Noir.
Le Jour Se Lève
« l'Atalante She done him wrong »
Reactie plaatsen
Reacties