De donderdagavond film club

Intolerance

Gepubliceerd op 5 januari 2011 om 22:29

D.W. Griffith maakte het zijn publiek niet gemakkelijk met dit ambitieuze epos over de moeizame strijd van de liefde door de eeuwen heen. De film werd al een aantal weken na het uitkomen van Birth of a Nation voltooid, en omvat gebeurtenissen uit het leven van Jezus, een geschiedenis over een Babylonische koning die werd verraden vanwege zijn afkeer van religieus fanatisme, de geschiedenis van de Bartholomeusnacht (een bloedbad dat de Franse koning Karel IX onder de Hugenoten liet aanrichten) en een moderne geschiedenis over een jongen die ten onrechte van moord wordt beschuldigd en op het nippertje genade krijgt dankzij zijn geliefde. Deze verhalen worden echter niet achter elkaar gepresenteerd, maar de film springt steeds tussen de verhaallijnen heen en weer. Het publiek kon deze revolutionaire verteltechniek niet aan en werd afgeschrikt door de lengte van de film; ruim drie uur. Griffith investeerde destijds twee miljoen in het project en kosten nog moeite werden gespaard voor reusachtige sets en duizenden rekwisieten, maar de film flopte genadeloos. De gigantische sets voor de Babylonische episode bleven nog lang een bezienswaardigheid in Hollywood, tot ze gebruikt werden om een grote brand na te bootsen op de filmset van Gone with the Wind. Hieronder is de set in volle glorie te zien, met een camera op een gigantische kraanconstructie.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.